Možemo uočiti sličnosti i razlike između N. T. Wrighta i Jürgena Moltmanna, zasnovane na njihovom razumevanju krsta i Božjeg delovanja u Hristu.
Sličnosti:
- Naglasak na Božjoj ljubavi i solidarnosti sa čovekom:
- Obojica odbacuju ideju da je krst prvenstveno mehanizam za smirivanje Božjeg gneva.
- Krst vide kao izraz Božje ljubavi i identifikacije sa ljudskom patnjom.
- Hristova patnja nije protiv čoveka, već s njim i za njega:
- Wright govori o Božjoj identifikaciji s čovekom.
- Moltmann snažno naglašava da je Bog patio u Hristu zajedno sa nama, a ne protiv nas.
- Obojica nude teologiju krsta koja je saosećajna, a ne osuđujuća.
Razlike:
- Terminologija i teološki pristup:
- N. T. Wright koristi formulacije koje su bliže biblijsko-narativnom i istorijskom kontekstu, kao anglikanski teolog. Njegov pristup je često utemeljen na egzegetskoj rekonstrukciji značenja krsta u kontekstu Prvog veka.
- Jürgen Moltmann razvija sistemsku teologiju krsta, posebno u knjizi “Raspeti Bog”, i njegov pristup je više filozofski i egzitencijalno orijentisan, u dijalogu s pitanjem patnje u savremenom svetu.
- Naglasak na trpljenju Boga:
- Moltmann ide dalje u radikalizaciji ideje da Bog pati, te razvija koncept Božje patnje unutar samog Božanskog bića, što je značajno za savremenu teodiceju.
- Wright više ostaje u okvirima klasične hrišćanske ortodoksije, izbegavajući tvrdnje koje bi mogle implicirati unutrašnju promenu Božanske prirode kroz patnju.
Zaključak:
Obojica teologa pružaju alternativu klasičnoj teoriji zamene kazne i nude dublje, ličnije razumevanje krsta kao mesta Božje ljubavi i solidarnosti. Međutim, dok Wright ostaje više u biblijsko-istorijskom okviru, Moltmann nudi egzistencijalnu teologiju patnje, sa većim naglaskom na unutrašnjoj dinamici Božanske patnje.
“Bogu nije bila potrebna žrtva. Nama je bilo potrebno da vidimo dokle ljubav ide. Krst nije kazna, već dokaz da Bog ide s nama i kroz bol.” dr Jasmin KOSO