Božiji izbor i čovekov odgovor: 17. član Anglikanskog verovanja u dijalogu sa pravoslavnom i katoličkom soteriologijom
I. Uvod: Teološki okvir pitanja predestinacije
Jedno od najsloženijih i najosetljivijih pitanja hrišćanske teologije jeste odnos između Božije suverene volje i čovekove slobode. Tematski to uključuje pitanje predestinacije – unapred određenog Božijeg nauma o spasenju. Da li Bog bira neke za spasenje (ili propast) nezavisno od njihove volje? Da li je čovek slobodan da odgovori? Koliko Božija milost određuje sudbinu?
Ova pitanja kulminiraju u 17. članu „Trideset devet članova vere“ Anglikanske crkve, koji ćemo danas uporediti sa učenjima Pravoslavne i Katoličke crkve, osvetljavajući njihove sličnosti, razlike i teološke implikacije.
II. Tekst 17. člana Anglikanskog verovanja
XVII – Predestinacija i Božiji izbor
„Predestinacija za život je večni Božiji naum… po kojem On nepogrešivo određuje one koje će osloboditi od prokletstva i greha, i uvesti u večni život kroz Hrista, ne zbog njihovih dela, već po Njegovoj nameri i milosti…“
„Ova doktrina mora biti primljena sa velikom pažnjom i pobožnošću, jer daje utehu onima koji istinski veruju, ali ne sme biti zloupotrebljena za nemarno življenje ili očaj.“
Ovaj član, iako očigledno nadahnut augustinsko-kalvinističkom soteriologijom, sadrži pastoralno upozorenje protiv fatalizma. U njemu se oseća pokušaj balansa između Božije inicijative i opasnosti determinizma.
III. Pravoslavni pogled: Odbacivanje determinizma, naglasak na tajni
1. Izvori i otci:
- Sv. Jovan Damasin: „Bog zna sve, ali ne predodređuje zlo.“
- Sv. Grigorije Niski i sv. Grigorije Palama: naglašavaju Božje predznanje, ali odbacuju bilo kakvu predestinaciju koja ukida slobodnu volju.
- Liturgijska teologija izražava molitvu za spasenje svih ljudi.
2. Ključna pozicija:
- Bog zna ko će se spasti, ali ne određuje to bez čovekove volje.
- Spasenje je ponuda svima; izbor da li ćemo ući u zajednicu s Bogom zavisi i od našeg odgovora.
- Pravoslavlje često govori o tajni Božije promisli, ne želeći logički da „zatvori“ misteriju spasenja.
Citati:
„Bog želi da se svi spasu i dođu u poznanje istine.“ – 1. Tim. 2:4
„Bog poznaje kraj pre početka, ali sloboda ostaje netaknuta.“ – Sv. Jovan Damasin
IV. Katolički pogled: Predznanje, milost i sloboda
1. Toma Akvinski i Tridentski sabor:
- Toma razlikuje Božje predznanje i predestinaciju – Bog zna, ali ne određuje nužno.
- Tridentski sabor (1547): Opravdanje dolazi samo Božijom milošću, ali bez ukidanja ljudske slobode.
- Augustinus Interpreted: Katoličko učenje priznaje da Bog bira u skladu sa Svojom voljom, ali ne forsira niti isključuje.
2. Ključna pozicija:
- Predestinacija postoji kao izraz Božije ljubavi, ali nikada ne isključuje mogućnost obraćenja.
- Postoji milost za sve – milost se nudi, ali se mora prihvatiti.
- Svi ljudi su pozvani na spasenje – univerzalna mogućnost.
Citati:
„Niko nije opravdan bez Božje milosti, ali niko nije spašen bez sopstvenog odgovora.“ – Trent, kanon 4
„Bog deluje u nama bez nas, ali nas ne spašava bez nas.“ – Sv. Avgustin
V. Anglikanska pozicija: Između Kalvina i Katolika
1. Povijesni kontekst:
- 17. član oslikava pokušaj da se pomire reformacijske ideje (osobito kalvinističke) sa pastoralnim oprezom.
- Rani anglikanci (npr. Cranmer) bili su pod uticajem kalvinizma, dok kasniji teolozi (npr. Richard Hooker) vode anglikanizam ka više katoličkoj ravnoteži.
2. Tumačenja:
- Rigorozni kalvinizam (npr. dvostruka predestinacija – za spasenje i za propast) nije jasno izrečena.
- Pastoralna formulacija: ne koristiti ovu doktrinu za očaj ili nemar.
- U kasnijem anglikanizmu (naročito u “High Church” tradiciji) dominira otvorenija soteriologija, bliža katoličkoj.
Citati:
„Predestinacija je doktrina utehe, a ne sudbine.“ – Richard Hooker
VI. Uporedna analiza
Aspekt | Anglikanska crkva (član XVII) | Pravoslavna crkva | Katolička crkva |
---|---|---|---|
Predestinacija | Da, prema Božijem naumu, ali uz upozorenje protiv fatalizma | Odbacuje kalvinistički determinizam | Priznaje predestinaciju uz očuvanje slobode |
Slobodna volja | Nepotpuno definisana – implicirana kao nužna | Ključna i neotuđiva | Ranjena, ali očuvana |
Milost i volja | Milost prethodi, ali ne naglašava sinergiju eksplicitno | Sinergija: blagodat + slobodna volja | Prevenijens gratia, uz saradnju volje |
Soteriološki fokus | Uteha vernicima, ali bez garancije svima | Spasenje kao misterija i poziv svima | Spasenje dostupno svima kroz milost i odgovor |
VII. Zaključak: Tajna izbora i slobode – opasnost doktrine ili most dijaloga?
Tema predestinacije u 17. članu Anglikanskog verovanja otkriva napetost koja traje kroz vekove: kako pomiriti Božiju svemoć i čovekovu slobodu? Anglikanska formulacija pokušava da zadrži poverenje u Božiji plan, ali i pozove na odgovornost onih koji veruju. Ipak, ostaje otvoreno pitanje koliko je ova doktrina teološki izbalansirana – posebno u odnosu na opasnosti fatalizma i pasivnosti.
Pravoslavlje i Katoličanstvo, iako različitim jezikom, odlučno odbacuju svaku predstavu o predestinaciji bez odgovorne slobode. Obe tradicije čuvaju dostojanstvo ljudskog odgovora, naglašavajući da Božija milost ne poništava, već poziva i osnažuje ljudsku volju.
U tom smislu, doktrinarne razlike ostaju, ali se može reći da svi putevi vode ka istini koju izražava Sveto Pismo:
„Bog ne želi da iko propadne, nego da svi dođu do pokajanja.“ (2. Petrova 3:9)
Naravno. Evo dodatka na prethodno predavanje — istorijski razvoj doktrine predestinacije unutar anglikanske teologije i uticaj patrističkih izvora na oblikovanje anglikanskog stava kroz vekove.
VIII. Istorijski razvoj predestinacije u anglikanskoj teologiji
1. Reformacijski koreni: Kalvinistički uticaj
U ranim fazama Engleske reformacije, naročito pod uticajem Tomasa Kranmera i kontinentalnih protestanata (npr. Martyn Bucer i Peter Martyr Vermigli), engleska teologija je bila snažno kalvinistički nastrojena, naročito u pogledu:
- suverenosti Božje volje,
- izbora spasenih,
- bespomoćnosti volje bez milosti.
Prva verzija Trideset devet članova (1553. godine, kao Četrdeset i dva člana) još jasnije izražava predestinacionu doktrinu, no kasniji 17. član (1571), iako zadržava tu liniju, dodaje pastoralni ton upozorenja.
2. Richard Hooker i druga generacija
Richard Hooker (1554–1600), jedan od najznačajnijih anglikanskih teologa, u svom delu “Of the Laws of Ecclesiastical Polity”, zauzima umereniju poziciju:
- Ne odbacuje predestinaciju, ali odbacuje rigoroznu kalvinističku formulaciju.
- Tvrdi da je Božiji izbor zasnovan na Njegovoj mudrosti i ljubavi, ali da se čovek ne može izuzeti iz soteriološkog odgovora.
Citira i otce Crkve, posebno sv. Avgustina, ali ga tumači u svetlu crkvene tradicije, a ne individualne interpretacije.
„Predestinacija je utešna doktrina, ali ne za nagađanje, već za podsticaj veri i poslušnosti.“ – Richard Hooker
3. Arminijanizam i Laudova era (17. vek)
Tokom vladavine kralja Karla I, sa usponom arminijanske struje, predvođene nadbiskupom Williamom Laudom, anglikanska teologija postaje:
- odlučno nesklona kalvinizmu,
- sve više naglašava slobodnu volju i univerzalnu ponudu spasenja.
Tada dolazi do reinterpretacije 17. člana, tako da on ne isključuje slobodnu saradnju čoveka, i sve više liči na katoličko i pravoslavno shvatanje Božje promisli.
IX. Patristički uticaji i autoritet Svetih otaca u anglikanskoj misli
Anglikanska teologija je jedinstvena po tome što insistira na tzv. „trostrukom autoritetu“:
Pismo, otci Crkve i razumsko promišljanje (Scripture, Tradition, Reason).
1. Sv. Avgustin (354–430)
- Najveći uticaj u doktrini predestinacije dolazi upravo od njega.
- Njegovo učenje o potrebnosti milosti i Božijem izboru postalo je temelj zapadne teologije.
Anglikanci prihvataju Avgustinove tvrdnje o:
- apsolutnoj potrebi milosti,
- prvobitnoj nemoći volje posle Pada.
Međutim, kasniji anglikanski teolozi odbacuju rigidni predestinacioni model (kasnije razvijen kod Kalvina).
2. Istočni oci: Grigorije Niski, Jovan Damasin
U kasnijim vekovima, naročito kod anglo-katoličkih teologa (19. i 20. vek), raste svest o istočnim ocima i njihovom manje pravno-determinističkom shvatanju Božje milosti.
- Jovan Damasin: „Bog zna sve, ali ne određuje sve.“
- Grigorije Niski: „Spasenje je cilj svih – ali iz ljubavi, ne sile.“
3. Konsenzus patrum (saglasnost otaca)
Anglikanska teologija (posebno u tzv. Caroline Divines, 17. vek) pokušava da oblikuje doktrinu spasenja u skladu sa:
- konsenzusom patrističke misli,
- što bližim jedinstvu sa ranom Crkvom.
Teolozi poput Jeremy Taylora, Lancelota Andrewesa i George Herberta izražavaju duboku veru u Božiju milost, ali uvek uz slobodni odgovor vernika – što je bliže sinergiji nego monergiji.
X. Zaključna sinteza
Razvoj učenja o predestinaciji unutar anglikanske tradicije pokazuje dinamičan put: od kalvinističkog naglaska na Božijem izboru ka pastoralno uravnoteženoj doktrini koja sve više vrednuje slobodnu volju, sakramentalni život i sinergiju milosti i vere.
Uticaj patrističke misli, naročito kroz reformu via media (“srednji put”), pomaže anglikanizmu da se približi i istočnoj i zapadnoj katoličkoj hristologiji i soteriologiji. U tom duhu, i 17. član verovanja – ako se čita pažljivo – nije prepreka dijalogu, već prostor za obnovljeno međuhrišćansko razumevanje.